Przejdź do głównej zawartości

SKOKOCHRONY w działaniach ratowniczych ksrg cz.1


Sezon wakacyjny w pełni, ale w naszej profesji w tym okresie nie ma wyraźnego spowolnienia. Mamy więc jak zwykle walkę z bieżącymi problemami, ale także da się już wyraźnie zaobserwować, że budzą się pewne „demony” – zwiastujące okres przedwyborczy, do których system nie miał i nie ma serca przez całe dziesięciolecia. Taką sprawą jest chociażby przyszłość OSP, w kontekście której przez środowisko pożarnicze przetoczyła się gorąca dyskusja o świadectwach dopuszczenia dla używanych samochodów sprowadzanych z terenu UE. O ile funkcjonowanie OSP w systemie ratowniczym jest sprawą fundamentalną, co chyba nie wymaga głębszego komentarza – to sprawy związane z dopuszczeniem sprzętu do użytkowania w ochronie przeciwpożarowej wbrew pozorom też mają taką wagę. Spytacie dlaczego? Ano dlatego, że to jest pośrednio sprawa standardów i oczywiście taktyki – czyli istoty każdego systemu ratowniczego. Dzisiejsze opracowanie będzie dotyczyło skokochronów – czyli tylko jednego, z bardzo wielu urządzeń używanych w polskim ratownictwie, ale już na tym przykładzie zobaczymy jak wyraźnie wszystkie wątki systemowe ogniskują się nie pozwalając na „swobodne rozszczepienie”, zwane improwizacją wynikającą z braku szerokiego zrozumienia zagadnienia i analizy wszystkich kontekstów ratowniczych związanych z doborem sprzętu.
Zakres opracowania będzie obejmował szereg aspektów, które przy moim skromnym warsztacie - mam nadzieję, że pozwolą szerzej spojrzeć na zagadnienia związane z poprawnym użytkowaniem skokochronów. Oczywiście spróbujemy odnieść się także do filmu "wyprodukowanego" przez KG PSP, zahaczymy o „system dopuszczeń”, pokażemy trochę obliczeń i jak zawsze postawimy wnioski z rekomendacjami ratowniczymi i działaniami na przyszłość.
Mam nadzieję, że materiał będzie ciekawy ale z uwagi na rozbudowaną analizę i obszerność opracowania, wpis podzieliłem na dwie (lub więcej) części. Już teraz zapraszam do dyskusji, krytycznej analizy i przesyłania uwag. Wasze uwagi dadzą pełniejszy obraz występujących problemów, ale co najważniejsze wpłyną zapewne na jakość dalszych części opracowania. 
Ostatnim wpisem zaangażowałem się w sprawę ceremoniału związanego z ostatnim pożegnaniem strażaka na służbie. Od śmierci tego młodego strażaka minął rok i jest to wystarczający długi czas, by system ratowniczy wyciągnął z tej tragedii jakieś konstruktywne wnioski. To, że nie wyciągnął to sprawa na osobną analizę, a niesłychana bezwładność w tej sprawie (i nie tylko) każe jednak mieć spory dystans do jego działania jako całości. Początkowo planowałem zrobić opracowanie niewielkich rozmiarów próbując rozwikłać zagadkę – dlaczego nie można ćwiczyć za pomocą skokochronów? Te pytanie nurtowało mnie oczywiście w kontekście wypadku Macieja, ale także dlatego, że sam miałem w pamięci swoje skoki będąc jeszcze podchorążym SGSP. Moje wątpliwości wzmacniało także to, że w innych służbach na świecie ćwiczy się na skokochronach, a także i polska straż korzysta z podobnego sprzętu mimo przykrych doświadczeń co dobrze obrazuje ten link: https://www.straz.pl/aktualnosci/centralne-obchody-dnia-strazaka-w-warszawie

Na bazie tych wątpliwości postanowiłem zadać pytania do KG PSP i CNBOP PIB, które przytoczę poniżej wraz z odpowiedziami w całości:
Pytania z odpowiedziami do KG PSP
Pytanie 1.
Od kiedy używane są skokochrony w polskiej straży pożarnej?
AD.1 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie posiada danych na temat od kiedy w polskiej straży pożarnej stosowane są skokochrony. Pierwszy dokument dopuszczający skokochron do stosowania w ochronie przeciwpożarowej został wydany w dniu 07.06.1993 r. przez Centrum Naukowo Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej. Dotyczył skokochronu niemieckiej produkcji firmy Esser, napełnianego za pomocą dwóch wentylatorów.
Pytanie 2.
Ile skokochronów posiadają obecnie jednostki PSP, a ile jednostki OSP?
AD.2 W SWD PSP zaewidencjonowanych jest 419 skokochronów na wyposażeniu PSP oraz 14 skokochronów na wyposażeniu OSP (wszystkie OSP w ksrg).
Pytanie 3.
Ile razy użyto skokochronów przy działaniach ratowniczych w ciągu ostatnich 10 lat, w rozbiciu na poszczególne lata?
AD.3 Zakres wnioskowanych danych jest poza zakresem statystycznym danych gromadzonych przez Państwową Straż Pożarną w Systemie Wspomagania Decyzji PSP.
Pytanie 4.
Czy były wypadki wśród strażaków podczas szkolenia związanego ze stosowaniem skokochronów w ciągu ostatnich 10 lat? Ile było takich wypadków w rozbiciu na poszczególne lata i jakie były ich skutki?
AD.4 W ciągu ostatnich 10 lat podczas szkolenia związanego ze stosowaniem skokochronów zdarzył się tylko jeden wypadek  w dniu 14 czerwca 2018 roku w Kętrzynie.
Pytanie 5.
Czy udało się kogoś uratować z osób cywilnych, przy upadku z wysokości, z użyciem skokochronu w ciągu ostatnich 10 lat? Ile było takich przypadków w rozbiciu na poszczególne lata?
AD.5 Zakres wnioskowanych danych jest poza zakresem statystycznym danych gromadzonych przez Państwową Straż Pożarną w Systemie Wspomagania Decyzji PSP.
Pytanie 6.
Jaka jest taktyka działań ratowniczych polskiej straży pożarnej z użyciem skokochronu i czy jest ona uregulowana w obowiązujących procedurach ratowniczych, regulaminach lub wytycznych Komendanta Głównego PSP?
AD.6 Kierujący działaniem ratowniczym, w zależności od przeprowadzonego rozpoznania na miejscu zdarzenia określa taktykę działań ratowniczych, bazując przy tym na wiedzy naukowo-technicznej i doświadczeniu zawodowym. Dobór odpowiedniej taktyki działań ratowniczych jest uzależniony między innymi od analizy zagrożeń występujących na miejscu zdarzenia, kalkulacji sił i środków, parametrów techniczno-taktycznych sprzętu ratowniczego i zaleceń producentów sprzętu, zawartych w instrukcjach użytkowania. Dlatego też KDR określa taktykę działań ratowniczych, w zależności od rodzaju i charakteru danego zdarzenia. Trudno zatem ogólnie opisać  taktykę działań z użyciem skokochronu zważywszy na różnorodny charakter pojedynczych zdarzeń. Należy jednak nadmienić, że tematyka prowadzenia działań ratowniczych z użyciem skokochronu jest realizowana
w ramach doskonalenia zawodowego strażaków, w oparciu o stosowne pomoce naukowe i materiały dydaktyczne.
Pytanie 7.
Jaki był koszt zakupów skokochronów przez PSP przez ostatnie 5 lat, w rozbiciu na poszczególne lata?
AD.7 Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej nie gromadzi danych w tym zakresie.
Pytanie 8.
Jaka była geneza wprowadzenia zakazu skoków ćwiczebnych przy użyciu skokochronów do "rozporządzenia BHP” obowiązującego w PSP?
AD.8 W procesie dopuszczenia do stosowania pierwszego zgłoszonego skokochronu, jednym z elementów procesu dopuszczenia, po przeprowadzeniu prób wytrzymałościowych z użyciem obciążenia testowego, były próby praktyczne z funkcjonowania skokochronu, polegające na wykonaniu kilku skoków próbnych przez pracowników CNBOP. Podczas wykonywania skoków z niewielkich wysokości rzędu 1,5-2,5 m mierzonej od górnej powierzchni skokochronu, zaobserwowano u osób skaczących brak możliwości kontroli nad przebiegiem skoku i upadku na pole skoku skokochronu. Obserwacje te skutkowały wprowadzeniem wewnętrznym dokumentem CNBOP, zmian w programie badań skokochronów, polegających na wykreśleniu prób użytkowych z programu badań dopuszczeniowych oraz na wprowadzeniu wymagania aby na skokochronach umieszczać m.in informację w języku polskim o zakazie wykonywania skoków ćwiczebnych i pokazowych. Zakaz ten następnie po raz pierwszy został umieszczony w § 41 rozporządzenia MSWiA z dnia 17 listopada 1997r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków oraz zakresu ich obowiązywania w stosunku do innych osób biorących udział w akcjach ratowniczych, ćwiczeniach lub szkoleniu
(Dz. U. 1997 nr 145 poz. 979), i został utrzymany w kolejnej aktualizacji
ww. rozporządzenia tj. Dz. U. 2008, nr 180, poz. 1115.
Pytanie 9.  
Czy PSP przewiduje możliwość użycia skokochronu jako jeden z wariantów ewakuacji ratownika ze strefy zagrożenia? Jeśli tak, to jak przebiega prowadzenie stosownych ćwiczeń w tym zakresie?
AD.9 W Państwowej Straży Pożarnej do ewakuacji ze strefy zagrożenia zarówno strażaka ratownika jak i innych ratowanych osób, użycie skokochronu jest przewidziane jako ostateczny wariant, gdy nie ma możliwości zastosowania innych bezpieczniejszych metod ewakuacji. Ze względu na istniejący zakaz skoków ćwiczebnych nie prowadzi się w tym zakresie szkoleń praktycznych. Ćwiczenia z użyciem skokochronu prowadzone są jedynie w zakresie jego sprawiania oraz ustawiania w stosunku do obiektu.
Pytanie 10.
Czy po wypadku w JRG Kętrzyn (14.06.2018) podjęto jakieś działania związane ze zmianą przepisów lub procedur ich egzekwowania celem wyeliminowania podobnych przypadków?
AD.10 Aktualnie obowiązuje zakaz wykonywania skoków ćwiczebnych i pokazowych na skokochron zawarty w § 41 rozporządzenia MSWiA z dnia 18 września 2008r.
w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. 2008 nr 180, poz. 1115). Za nieprzestrzeganie przez funkcjonariuszy PSP postanowień ww. rozporządzenia przewidziane są konsekwencje służbowe określone w art. 117 Ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, z dnia 24 sierpnia 1991 r. (Dz. U. 1991 r. nr 88 poz. 400 z późn. zm.). Innych regulacji prawnych w tym zakresie nie przewiduje się.
Pytanie 11.
Czy skokochron, z udziałem którego przeprowadzano ćwiczenia/szkolenie w Kętrzynie oznakowany był zgodnie z obowiązującym prawem tj. czy na powłoce skokochronu była informacja o zakazie wykonywania skoków szkoleniowych - punkt 5.2.2.2. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2010 r. o dop. Wyrobów do użytkowania…….. (poz. 553)
AD.11 W związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie wypadku w jednostce organizacyjnej PSP z użyciem skokochronu, pracownicy CNBOP-PIB w dniu 5.07.2018r. dokonali oględzin zewnętrznych skokochronu i badań w zakresie pomiaru ciśnienia powietrza pozostałego w butli po napełnieniu skokochronu.
W karcie pomiarowej badań skokochronu stwierdzono, że znakowanie skokochronu jest niezgodne z aktualnymi przepisami.”
Pytania z odpowiedziami do CNBOP PIB
1. Z informacji uzyskanej od Komendanta Głównego PSP (sprawa dotyczy wypadku, skutkującego śmiercią strażaka w JRG Kętrzyn) w trybie zapytania o udzielenie informacji publicznej uzyskałem odpowiedz, że: „W związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie wypadku w jednostce organizacyjnej PSP z użyciem skokochronu, pracownicy CNBOP-PIB, w dniu 5.07.2018r. dokonali oględzin zewnętrznych skokochronu i badań w zakresie pomiaru ciśnienia powietrza pozostałego w butli po napełnieniu skokochronu. W karcie pomiarowej badań skokochronu stwierdzono, że znakowanie skokochronu jest niezgodne z aktualnymi przepisami”. W związku z powyższym proszę o informację czy nieprawidłowo oznakowany skokochron z JRG Kętrzyn był tak samo oznakowany jak skokochron wzorcowy dla którego wydano świadectwo dopuszczenia?
Ad. 1. Skokochron z JRG Kętrzyn nie podlegał obowiązkowi uzyskania świadectwa dopuszczenia zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r, w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. poz. 1002 ze zm..)
[1]. Przedmiotowy skokochron objęty był koniecznością uzyskania certyfikatu zgodności zgodnie z wymaganiami nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 kwietnia 1998 roku w sprawie wyrobów służących do ochrony przeciwpożarowej, które mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane wyłącznie na podstawie certyfikatu zgodności (Dz. U. Nr 55, poz. 362). Jednocześnie informujemy, że znakowanie przedmiotowego skokochronu było niezgodne z wzorcowym skokochronem dostarczonym w roku 2004 do CNBOP-PIB do badań w celu uzyskania certyfikatu zgodności.
2. Zapis rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2010 r. o dop. Wyrobów do użytkowania…….. (poz. 553) w punkcie 5.2.2.2 wymaga, by skokochron posiadał „znakowanie, wykonane trwałą techniką na powłoce skokochronu”, zawierająca między innymi i informację o zakazie wykonywania skoków szkoleniowych (w języku polskim).
W jaki sposób CNBOP- PIB interpretuje ten zapis?
Czy ma to być oznakowanie widoczne z każdej strony, wykonane dużymi literami i/lub piktogramami czy może w inny sposób?
Na jakie normy dotyczące znakowania i widoczności oznakowań powołuje się CNBOP w procesie dopuszczenia skokochronu?

Ad. 2. Ww. rozporządzenie MSWiA z 2007 r. [1], nie precyzuje umiejscowienia oraz wielkości (liter, cyfr) znakowania skokochronów, ani nie przywołuje norm w zakresie ich znakowania i widoczności, określa jedynie konieczność wykonania znakowania trwałą techniką na powłoce skokochronu.
3. Czy w związku z zauważeniem nieprawidłowości w wyrobie skokochronu, o którym napisałem w pkt 1, CNBOP- PIB podjęła jakieś czynności formalne lub prawne w celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości?
Jeśli tak, to kiedy i jakie?

Ad. 3. W aktualnym stanie prawnym CNBOP-PIB nie ma podstawy do wykonywania kontroli doraźnej wyrobów, których data ważności świadectwa dopuszczenia (lub certyfikatu zgodności w przypadku przedmiotowego skokochronu) upłynęła (kontrola doraźna możliwa jest tylko w trakcie trwania ważności świadectwa dopuszczenia).
4. Czy CNBOP- PIB informowało KG PSP o zaistniałej nieprawidłowości i czy CNBOP- PIB podjęło jakieś kroki organizacyjne, by wyeliminować takie przypadki?
Ad. 4. W ramach kontroli dopuszczenia skokochronów objętych świadectwami dopuszczenia, corocznie kontroluje się wyroby w zakresie spełnienia wymagań załącznika do rozporządzenia MSWiA z 2007 r. [1]. W przypadku wystąpienia niezgodności z wymaganiami, sporządzane są stosowne protokoły zgodnie z wewnętrznymi procedurami oraz informuje się posiadacza dopuszczenia o zaistniałych niezgodnościach. Następnie w zależności od charakteru tych niezgodności podejmowane są stosowane działania przez ten podmiot.
5. Czy CNBOP prowadzi audyt wewnętrzny procesu dopuszczenia, czy zleca taki audyt firmie zewnętrznej?
Ad. 5. CNBOP-PIB jako jednostka akredytowana przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA) również w przedmiocie wydawania świadectw dopuszczenia, podlega corocznym audytom przeprowadzanym przez PCA, w trakcie których min, weryfikowane są losowo wybrane procesy:
6. Czy CNBOP w procesie wydawania świadectwa dopuszczenia weryfikuje zapisy instrukcji obsługi i użytkowania urządzeń, sprzętu, produktów?
Czy może jedynie sprawdza, że taka instrukcja występuje nie wpływając na jej treść?

Ad. 6. W procesie wydawania świadectw dopuszczenia (a wcześniej w procesach wydawania certyfikatów zgodności) weryfikuje się zapisy instrukcji obsługi wyrobów. W przypadku, gdy instrukcja obsługi nie zawiera niezbędnych informacji, które wynikają bezpośrednio z wymagań rozporządzenia MSWiA z 2007 r. [1], klienci są informowani o zaistniałych brakach lub niezgodnościach. Do czasu usunięcia przedmiotowych niezgodności procesy dopuszczenia nie mogą zostać zakończone z wynikiem pozytywnym
7. Czy instrukcja obsługi skokochronu na którym wystąpił wypadek w JRG Kętrzyn była prawidłowa?
Ad. 7. Instrukcja obsługi przedmiotowego skokochronu z JRG Kętrzyn nie była elementem kontroli zleconej przez KG PSP. Ponadto informujemy, że instrukcje obsługi skokochronów są dostępne na stronie internetowej upoważnionego przedstawiciela producenta.
8. Skokochrony zgodnie z instrukcją obsługi producentów użytkowane są przez okres ok. 15 lat, natomiast świadectwo dopuszczenia skokochronu ma ważność 5 lat.
Czy po okresie ważności świadectwa skokochron musi posiadać oznakowanie zgodne z pkt. 5.2.2.2. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2010 r. o dop. wyrobów do użytkowania…….. (poz. 553)?
Jeżeli tak, to kto jest odpowiedzialny za jego prawidłowość i na jakich zasadach znakowanie to powinno być odtwarzane jeżeli zajdzie taka potrzeba?

Ad. 8. Zgodnie z treścią przepisu §8 rozporządzenia MSWiA z 2007 r. [1] dopuszczenie obejmuje wyroby wyprodukowane w okresie jego ważności. W związku z powyższym każdy wyrób, objęty świadectwem dopuszczenia, powinien być znakowany znakiem jednostki dopuszczającej zgodnie z §17 ust. 1 ww. tego rozporządzenia. Obowiązek nanoszenia znakowania spoczywa na właścicielu udzielonego dopuszczenia.

Zadane pytania były stosunkowo proste, jednak nie wszystkie znalazły odpowiedź. Powiem nawet więcej, właśnie te najważniejsze nie znalazły odpowiedzi! Dlatego też postanowiłem dalej drążyć ten temat. W tak zwanym międzyczasie, jak zapewne zauważyli uważni obserwatorzy życia strażackiego, KG PSP opublikowała i nakazała szeroko rozpropagować materiał filmowy dotyczący postępowania ze skokochronami! 

Przed przejściem do dalszej części tekstu proponuję więc uważne obejrzenie tego filmu, który znajduje się m.in. pod tym adresem: 
https://www.youtube.com/watch?v=fETpAosGQf4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0mZmm9f8nRQnqh8tPwRJUhy6LEjoYDXfUarOHCgP0WzMjtx3RzDWYirrI
To stosunkowo ciekawe opracowanie objęte nadzorem merytorycznym Zastępcy Komendanta Głównego PSP i opatrzone takim oto słowem wstępnym Komendanta Głównego: 
„Przekazuję Państwu film instruktażowy prezentujący mechanizm działania skokochronu w momencie upadku osoby ratowanej. Film powstał po tragicznym wypadku ratownika podczas doskonalenia zawodowego realizowanego w Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej. Wykorzystano w nim spostrzeżenia i wnioski zespołu ustalającego przyczyny i okoliczności wypadku. Mam nadzieję, że film pogłębi Państwa wiedzę z zakresu zastosowania, prawidłowej obsługi i eksploatacji skokochronów, a przede wszystkim przyczyni się do zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa. Jednocześnie może on stanowić podstawę do prowadzenia dalszych prac naukowo-badawczych i zmiany wymagań w tym zakresie.” 
Po tak zachęcającym wstępie wydawało się, że dostaniemy porządny materiał szkoleniowo-analityczny. Ale po jego dokładnym obejrzeniu, w kontekście prac analitycznych, które już prowadziłem od jakiegoś czasu oraz uzyskanych odpowiedzi z KGPSP i CNBOP, a także głownie na bazie wieloletnich doświadczeń z prowadzonych akcji stwierdziłem, że ten film nie daje odpowiedzi na właściwie żadne pytanie, na które musi sobie odpowiedzieć dowódca podczas prowadzonej akcji ratowniczej. 
W tym kontekście, jeszcze bez komentarza, zadam więc te pytania, by przybliżyć skalę wątpliwości: 
1. W jakich sytuacjach/okolicznościach zalecane jest stosowanie skokochronów do celów ratowniczych i jaka jest taktyka postępowania ratowniczego z wykorzystaniem skokochronu? 
2. Co robić gdy siły i środki na miejscu zdarzenia nie dysponują skokochronem? 
3. Kto wydaje polecenia i instrukcje osobom przed wykonaniem skoku, jakie to są instrukcje? 
4. Co ma zrobić skaczący by wykonać optymalny skok? 
5. Czy osoby skaczące informowane są o wysokim ryzyku? 
6. Co ma zrobić dowódca, gdy wysokość ewentualnego skoku będzie wyższa niż nominalna dla skokochronu? 
7. Czy strażacy mogą ewentualnie podczas skoku zmienić położenie skokochronu i czy będą mieli na to czas, i czy jest to bezpieczne? 
8. Jak podjąć ewentualnego poszkodowanego po skoku, który znajduje się na powierzchni skokochronu, ale jest niezdolny do samodzielnego poruszania się? Czy spuścić powietrze? Dodam, że żadna instrukcja obsługi skokochronu ze świadectwem CNBOP PIB tego ważnego problemu nie porusza. 
9. Jak daleko od skokochronu powinni stać ratownicy w momencie oddawania skoku i czy dopuszczalna korekta ustawienia skokochronu jest możliwa przy skoku z 15 metrów, trwającym przecież ok 1,65 sekundy? 

kadr z filmu "Wykorzystanie skokochronów w działaniach ratowniczych" KG PSP (wnioski)
10. W którym miejscu winna być ustawiona butla ze sprężonym powietrzem, aby zminimalizować ryzyko uderzenia w nią poszkodowanego, w przypadku nie „nieoptymalnego” technicznie skoku? 
11. Co robić gdy nie ma skokochronu? 

12. Kto i w oparciu o jakie standardy bada okoliczności i zakres odpowiedzialności w przypadku niepowodzenia skoku (np. czy wypadek był spowodowany błędnym ustawieniem skokochronu, źle wykonanym skokiem czy niesprawnością sprzętu?) 

13. Jak ma się odbyć ewakuacja strażaka będącego „na górze”, który udziela instruktażu osobom ewakuowanym i sam też znajdzie się w sytuacji, że będzie miał odciętą drogę ewakuacji? 
kadr z filmu "Wykorzystanie skokochronów w działaniach ratowniczych" KG PSP (wnioski)
14. Czy rozważając odpowiedz na pytanie 13 KG PSP dopuszcza samoratowanie strażaka z użyciem skokochronu? 
Jeżeli tak, to przecież powinno się szkolić strażaków w tym zakresie. 

15. Kto i na jakiej podstawie podejmuje decyzję o użyciu skokochronu, a nie innych technik ratowniczych? Czy jest to KDR, czy dowódca sił policji w przypadku prób samobójczych? Na podstawie jakiej analizy ryzyka się to odbywa? 

16. Czy przed wypadkiem informacje zawarte w filmie nie były powszechnie w PSP znane, jeżeli tak, to dlaczego? 
17. W oparciu o jaki program szkolenia i materiały dydaktyczne odbywa się w PSP szkolenie w tym zakresie? 
18. Jakimi założeniami i kryteriami posługuje się CNBOP dopuszczając skokochrony do stosowania? 
19. Pomijając złamanie prawnego zakazu skoków, jak była przyczyna techniczna (wynikająca z badań opartych na prawach fizyki) wypadku w Kętrzynie? Przecież obowiązkiem komisji powypadkowej jest dojście do prawdy rzeczywistej, bo każdy wypadek ma przyczynę pośrednią i bezpośrednią. A z informacji uzyskanych od rodziny, pomimo zakończenia postępowania dyscyplinarnego, oraz zakończenia śledztwa Policji, prace komisji pozostają nadal zawieszone. A to przecież kluczowy aspekt bezpieczeństwa skokochronów, chociażby w kontekście „prowadzenia dalszych prac naukowo-badawczych i zmiany wymagań w tym zakresie”, o których w przedmowie filmu mówił Komendant Główny PSP. 
Jak widzicie tych pytań jest wiele a nie dostaliśmy na nie żadnej odpowiedzi w filmie instruktażowym. 
Do szeregu powyższych pytań dochodzą jeszcze inne niezwykle ważne - można powiedzieć -systemowe: 
20. Jak skonstruowane są przepisy w zakresie skokochronów i jak wyposażane są jednostki w oparciu o te przepisy. Czy mają one sens i czy są optymalne? 

21. Jak prowadzone są badania w CNBOP w zakresie bezpieczeństwa użytkowanych skokochronów i czy zapewniają one wystarczający poziom bezpieczeństwa dla ratowanych? 

Spróbujemy na nie odpowiedzieć w kolejnym wpisie już teraz zachęcając do dyskusji i wnoszenia uwag oraz prezentacji własnych doświadczeń w zakresie użytkowania skokochronów. 
Cdn.

Komentarze

  1. Zapowiada się ciekawie, choć muszę przyznać, że autor podjął się bardzo trudnego zadania. Będzie ciężko temu podołać podczas gdy straż, szkoły i jednostka badawcza przez ponad ćwierć wieku nie ogarnęła zagadnienia.

    OdpowiedzUsuń
  2. ciekawe czy "sławny emeryt" zna odpowiedź np. na pytanie nr 11, przypomnę, że skokochron to tzw. "ostatnia deska ratunku". A postawienie pytania nr 15, zastanawia co "emeryt" robił przez 30 lat służby. Tak jak poprzednik - "będzie ciężko temu podołać" (...)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy emeryt zna odpowiedź na pyt 11 czy nie, to się okaże, na razie to zgłoszono zagadnienia do dyskusji, może również z udziałem KG i Centrum - bo wątek skokochronów jest jakby nie do końca opanowany.... Jest wielu strażaków po 30 latach służby niecałkiem zorientowanych w problematyce skokochronów, bo instrukcja jest niejasna, a filmik niewiele pomaga... Sprawa skokochronów i innych metod/technik zmniejszania zagrożeń związanych z deceleracją spowodowaną skokiem z wysokości jest bardzo poważna, bo dotyczy ratowania życia ofiar pożarów i kpiarskie/osobiste wycieczki wydają się nie na miejscu.

      Usuń
    2. Znam Pana Tomasza od wielu lat i wiem, że ma wielkie zasługi dla tej formacji. Generalnie w wyprzedzeniem kilkuletnim mówi i pisze o rzeczach, które stają się po latach normą. Niewątpliwie ma coś z wizjonera i jego przekaz jest dla ludzi rozumiejących ratownictwo a nie dla uważających, że wszystko jest dobrze i wystarczy im „ciepła woda w kranie”.
      Pozdrawiam….

      Usuń
  3. Bardzo ważny temat z obszaru taktyki i sprzętu. Kolejna, zabagniona, sprawa korelacji tych dwóch obszarów ratownictwa, wyciągnięta przez autora bloga na światło dzienne.
    Pytania do KG i CNBOP były szczegółowe i konkretne a odpowiedzi typowo urzędnicze, bez wyczucia powagi chwili po śmiertelnym wypadku strażaka. Z niecierpliwością czekam na drugą część artykułu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zupełnie nie moja brocha, ale kiedyś robiłem choć krótko w ratownictwie i trochę o sprawie tego "śmierdzącego" wypadku w Kętrzynie słyszałem. Ale zastanowiło mnie właśnie jedno: byłem uczony aby w przypadku gdy mam do czynienia właśnie z osobami po oddanym skoku z wysokości TAKŻE NA SKOKOCHRON takiej osobie udzielając pomocy zawsze zakładać KED i kołnierz. Chodzi o możliwość obrażeń kręgosłupa zawsze w takich przypadkach możliwy. Ani słowem nigdzie takiego działania u strażaków nie zauważyłem, wyłącznie "sprawianie i ustawianie" Czy strażacy nie ćwiczą (i nie stosują) takiego właśnie "przyjęcia" osoby po skoku?? Czy jest ona, o ile tylko chodzi i nie zgłasza urazów, "puszczana wolno"? Czy może ja byłem jakoś źle informowany??
    PS Oglądałem swego czasu film bodajże z Indii - pokazy ratownicze i tam strażacy jeden po drugim skakali z kilku metrów na skokochron a obok na płachtę trzymaną przez innych - widać gdzieniegdzie takie skoki straż rutynowo ćwiczy, ale to tytułem dygresji bo kogo obchodzi nie swoje podwórko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fragment instrukcji jednego ze skokochronów: "Po odciążeniu napełniony powietrzem stelaż podnosi się samoczynnie. Skokochron jest gotowy do przyjęcia następnego zeskoku po 5 sekundach. Częstotliwość skakania jest określona przez czas, jaki jest wymagany do zejścia ze skokochronu osoby skaczącej. Nie istnieje konieczność ponownego napełnienia sprężonym powietrzem." Zejście ze skokochronu osoby skaczącej - producent nie widzi problemu.... CNBOP - też nie widzi problemu - w końcu tyle dzieci bryka na dmuchanych zamkach i jest fajnie. Ale sprawa jest śmiertelnie (odpukać!) poważna. Sprzęt jest stosowany do ratowania życia, ale KG w SWD odnośnych danych nie zbiera. A kupuje się kolejne skokochrony. W takiej sytuacji zadane przez autora pytanie nr 8 nabiera zasadniczego znaczenia. W oczekiwaniu na odpowiedź zaproponuję kilka rozwiązań praktycznych do ew. dyskusji:
    1/. Wyposażyć każdy skokochron w tubę głosową do informowania poszkodowanych o konieczności skakania na nogi
    2/. Wyznaczyć strażaka odpowiedzialnego za kontakt z poszkodowanym, oświetlenie powierzchni skokochronu i ocenę jego stanu po skoku
    3/. W przypadku ograniczonych możliwości ruchowych poszkodowanego po skoku obniżyć jego powierzchnię przez wypuszczenie powietrza przy ręcznej stabilizacji powierzchni skokochronu w pozycji poziomej
    4/. A następnie ewakuować z powierzchni skokochronu w sposób adekwatny do stanu poszkodowanego : nieprzytomny, po uazie lub oba...

    OdpowiedzUsuń
  6. Praca strażaków jest bardzo ważna, często niebezpieczna ponieważ sami narażają swoje życie. W razie pożaru jakiegoś budynku sprawdza się potem czy taki budynek spełniał wszelkie wymagania związane z ppoż, przeglądy, sprzęt, drogi ewakuacji. Dlatego dobrą sprawą jest audyt ppoż https://www.seka.pl/uslugi/uslugi-bhp-i-ppoz/audyt-z-zakresu-ppoz/ . Po przeprowadzeniu takiego będziemy mieć jasny obraz, czy wszystko jest wdrożone jak trzeba, zgodnie z przepisami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bezpieczeństwo jest najważniejsze. Pamiętaj, że musisz przestrzegać zasad BHP. Zaznaczanie budynków i placów - np. poprzez odpowiednią tablicę informacyjną, to podstawa. Zapoznaj się z ofertą sklepu TECHEM, w którym znajdziesz wszelkiego rodzaju znaki ppoż oraz inne artykuły branżowe.

      Usuń
  7. Też niedawno kupiłem nowy samochód i muszę go teraz jak najszybciej ubezpieczyć. Niestety trochę to kosztuje, ale jak wyczytałem w tym artykule https://lowcachwilowek.pl/pozyczka-od-reki-online/ najtańsze ubezpieczenie jest podobno w Opolu. Ktoś z was tam mieszka i może to potwierdzić?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

„PROFESJONALNY” LEKKI SAMOCHÓD ROZPOZNAWCZO-RATOWNICZY - TYPU SLRr W POLSKIEJ STRAŻY POŻARNEJ, CZY MOŻE PICK-UP Z REKLAMÓWKĄ KLAMOTÓW?

Od prawie dwóch lat jestem już "młodym" emerytowanym strażakiem, który nieco z boku obserwuje efekty działań "dobrej zmiany w straży pożarnej". Tak się złożyło, że przez większość lat swojej służby miałem zaszczyt być dowódcą jednostki ratowniczo-gaśniczej oraz brałem udział w pracach wielu zespołów Komendanta Głównego PSP, starając się coś zmieniać na lepsze. Już będąc poza służba, wsparłem także swoim doświadczeniem, zespół do opracowania Regulaminu rozwinięć samochodów ratowniczo-gaśniczych , którego prace nie zostały potraktowane poważnie i mówiąc delikatnie nie znalazły szerokiego zrozumienia wśród obecnego kierownictwa KG PSP. Były także i inne przykre konsekwencje prac tego Zespołu ale te zostawmy na boku. Wszystkie te czynniki spowodowały, że z wielkim zainteresowaniem śledzę te "lepsze" prace samego kierownictwa i z wypiekami na twarzy czytam jak powinny wyglądać porządne i właściwie opracowane standardy. Tak się ciekawie złożyło, że KG PSP p

LICZBA ŚWIATEŁ SYGNALIZACJI ŚWIETLNEJ na pojeździe uprzywilejowanym - interpretacja przepisów

Po dwóch wpisach z przed kilku miesięcy odnośnie sygnalizacji świetlno - dźwiękowej pojazdów uprzywilejowanych straży pożarnej, wielu czytelników zadawało mi pytania odnośnie dopuszczonej liczby ostrzegawczych świateł błyskowych na pojeździe uprzywilejowanym. Chodziło głownie o to, czy lampy kategorii "X" (kierunkowe) zalicza się do ogólnej liczby świateł wyszczególnionych w ROZPORZĄDZENIU  MINISTRA INFRASTRUKTURY  z dnia 31 grudnia 2002 r.  w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.  https://wspolczesnystrazak.blogspot.com/2017/09/czy-jestesmy-widzialni-i-syszalni-czesc.html https://wspolczesnystrazak.blogspot.com/2017/09/czy-jestesmy-widzialni-i-syszalni-czesc_29.html Sprawa jest o tyle ważna, że każdy interpretuje sobie prawo jak chce (producenci czy CNBOP PIB), ale często te interpretacje są pozbawione jakiejkolwiek logiki by nie powiedzieć sensu. Warto by zapytać co sadzi na ten temat autor, czyli minister infrastruktury

SKOKOCHRONY w działaniach ratowniczych ksrg cz.2

Dzisiejszy wpis, zgodnie z zapowiedzią będzie kontynuacją poprzedniego, w którym pokrótce zapowiedziałem czym będę się zajmował w dalszej części analizy związanej ze stosowaniem skokochronów w ratownictwie. Postawiłem wtedy, po pytaniach i odpowiedziach KG PSP i CNBOP PIB, dodatkowych 21 pytań, na które oczywiście w dalszej części zgłębiania tego tematu postaram się odpowiedzieć. Po ostatniej publikacji, jak zawsze w takich przypadkach, powstały też nowe pytania, które w sposób naturalny rodzą się przy każdej próbie głębszej analizy zagadnienia. Szczególnie takiego, które ma wieloaspektowy wymiar i nie jest szerzej analizowane w słabiej rozwiniętych organizacyjnie systemach ratowniczych. Wasze uwagi i opinie, wniosły wiele do mojej pracy, i bardzo za nie dziękuję. Chcąc kontynuować dalej temat mocno zastanawiałem się jak ująć zagadnienie syntetycznie, aby było „strawne” dla moich czytelników. Doszedłem do wniosku, że trzeba to jednak sprecyzować w trzech częściach i zacząć od gene

OSTATNIE POŻEGNANIE STRAŻAKA

Zdjęcia: Wojciech Caruk, Bogdan Hrywniak Każdy, kto przychodzi do ratownictwa, z pasji czy też realizując „swój pomysł na życie”, zapewne wie, że ryzyko nieszczęścia, jakie może go ewentualnie spotkać w tym zawodzie jest większe niż gdzie indziej. Pewnie też w podświadomości domniema, że jak do niego dojdzie to jego bliscy „nie zostaną z tą traumą sami”, a społeczeństwo spłacając dług jego gotowości do niesienia pomocy zacznie w pierwszej kolejności od urządzenia godnego pogrzebu. Do napisania kilku swoich przemyśleń odnośnie pogrzebów strażaków PSP zainspirowała mnie interpelacja poselska Pani Poseł   Iwony Arent  i odpowiedz Pana  Jarosława Zielińskiego  - sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji  . http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=28597&view=null w związku z tragicznym wypadkiem strażaka JRG Kętrzyn Macieja Ciunowicza . https://osp.pl/artykuly/nie-zyje-strazak-z-osp-dobre-miasto-uleg-wypadkowi-podczas-cwicz